Dagelijks vertrekken er vele Nederlanders naar het zuiden, voor een paar dagen zon, zee en strand en even lekker niets. We gaan vervolgens uren zonnen op het strand, en als we niet goed opletten zijn we zo rood als een kreeft. Niet het beste voor je huid, en het heeft ervoor gezorgd dat de zon en zonnen een negatieve naam heeft gekregen. Maar die zon is juist essentieel voor ons, en voor onze gezondheid. Namelijk vanwege de vitamine D!

Hoe kan je nou ervoor zorgen dat je goed voorbereid bent op zo’n zonvakantie? Het opbouwen van zonkracht is in Nederland niet even makkelijk. Ik sprak met Frank Veldman, eigenaar van Sunworld. Sunworld is hét UV Health center van Nederland en is gevestigd in Valkenswaard. Frank legt wat meer uit:

In 1 week bruin worden?

“Eigenlijk zou voorbruinen onder de zonnebank verplicht moeten worden voor iedereen die op vakantie gaat. Bruin worden is een proces wat normaal 2 a 3 weken de tijd nodig heeft om de huid op een verantwoorde en huidvriendelijke manier bruiner te krijgen. Gaan we een weekje zonnen, dan willen we uiteraard ook lekker bruin worden.

Heel realistisch is dit niet, in 1 week bruin worden. We stellen ons 7 dagen bloot aan de zon en smeren flink met een SPF. Daarmee krijg je wel een bruine kleur, maar deze verlies je al bijna weer zodra je in het vliegtuig stapt. En dat zorgt wel voor huidschade. Eigenlijk ook logisch, je huid heeft niet de kans gehad om op een rustige manier een fundament te leggen aan pigment door middel van UVB, want deze wordt geblokt door zonnebrandcrèmes. Om toch een kleur te krijgen, zul je je huid lang moeten bloot stellen aan de zon, met als gevolg huidschade en dus huidveroudering.

Lief zijn voor je huid!

Wil je lief zijn voor je huid, dan start je 3 a 4 weken voordat je op vakantie gaat met een zonnebankkuur. Kies wel voor een goede kwaliteit zonnebank, dus bijvoorbeeld in een studio, en laat je goed adviseren.

Bruin worden is een proces, start daarom altijd je kuur met een bank die meer UVB uitzend dan een reguliere lamp. Vraag om een zonnebank die tussen de 1 en 1,3 % UVB bevat. UVB is een sterke frequentie, maar die wel het vermogen heeft om pigment in je huid aan te maken. Heb je een lichte huidtype, zoals 1 of 2 of snel last van zonne-allergie, dan is deze bank ideaal voor jou! Bouw dit rustig op, doe je dit niet, dan is de kans op verbranding of op een terugslag later in de kuur uiterst groot. 

Door op deze manier je huid te laten wennen aan de UVB straling, bouw je meer pigment op en zul je straks in Spanje veel beter tegen de zon kunnen. De UVA geeft je vervolgens een bruine teint, wat nu ook kan want je hebt het pigment ervoor opgebouwd. 

Geef je huid wel voldoende rust, en zorg ervoor dat er minimaal 2 dagen hersteltijd zit tussen 2 zonnebanksessies. Zo heeft je huid ook de tijd om te wennen en aan te passen aan de situatie, en dat is precies wat je wilt, want zo ga je voorbereid op vakantie!

Is een zonnebank dan niet slecht voor je huid? 

Een zonnebank bevat net als de zon UVA en UVB. In de zon verandert dit continu, en dat is een nadeel van de zon, omdat je niet weet welke straling je huid ontvangt. De zonkracht is elke dag anders. Een zonnebank heeft dit niet, de kracht is altijd hetzelfde. Daarom kan je hiermee heel goed uitrekenen wat geschikt is voor je huid en als je dit ook uitvoert in de mate dat het bij jou lijf past, dan is de zonnebank heel veilig! Natuurlijk geldt hierbij ook: don’t overdo it. Net zoals 8 uur bakken in de zon niet verstandig is, is elke dag 20 minuten onder de zonnebank gaan ook niet heel goed. 

Maak je met een zonnebank ook vitamine D aan? 

Het antwoord is ja! En niet zo’n beetje ook. Het voordeel van de zonnebank is dat je je huid 100% bloot stelt aan UVB, waardoor je op de snelste en meest huidvriendelijk methode veel vitamine D aanmaakt. Vitamine D is een belangrijke vitamine die je vrijwel alleen uit zonlicht kan halen, en nauwelijks uit voeding. In Nederland heeft 50% van de bevolking een tekort aan vitamine D. Heel belangrijk om voldoende van te hebben! 

In de zon werkt dat wel anders. Ga je zonnen en smeer je ruimschoots, dan is de vitamine D al verloren. Een zonnebrandcrème is erop gemaakt om zoveel mogelijk UVB tegen te houden. Vanaf factor 15, blokkeer je de aanmaak van vitamine D met wel 98%.

Met een zonnebank kuurtje vooraf aan je vakantie heeft je huid op een rustige manier de kans gehad zich voor te bereiden op de sterke Spaanse zon. Je huid zal je dankbaar zijn. Je kleurt niet alleen veel sneller en mooier, je zult ook minder snel verbranden en minder zonnebrand nodig hebben waardoor de opname van vitamine D veel gemakkelijker gaat. Frank heeft nog wat extra tips.

Tips voor veilig zonnen:

  • Ga in de middag rond 14 uur, 10-20 minuutjes zonnen, met een schone huid (geen zonnebrand). Zo krijgt je huid de kans om door middel van UVB weer veel nieuw pigment aan te maken, zodat jouw kleur voller word en mooier. Ga daarna uit de zon, je huid heeft hier echt al voldoende aan.
  • Drink veel vocht op vakantie, zodat je huid van binnen gehydrateerd wordt
  • Eet daarnaast veel groenten en fruit en vermijd zoveel mogelijk alcohol. In groente en fruit zitten veel anti-oxidanten die jouw huid extra helpen om alle zon goed te verwerken.
  • Besef daarnaast dat als je een zonnebrand crème gebruikt, deze niet ingrediënten bevat die jouw huid of de natuur in de zee aantasten. Kies een zo natuurlijk mogelijke zonnebrand! Vanaf 2021 gaat er op Hawaï zelfs een wet van kracht die het gebruik van zonnebrandcrèmes gaat verbieden die het ingrediënt OXYBENZONE bevat, let hier dus op, vermijd dit ingrediënt.
  • Loop daarnaast op vakantie zoveel mogelijk op blote voeten, en ga op het heetst van de dag zoveel mogelijk uit de zon.

De zon is niet onze vijand, de manier waarop we onszelf eraan blootstellen wel! Bouw rustig op en je huid zal veel beter tegen de zon kunnen. Dat is niet alleen fijn voor je kleurtje, maar dus ook veel beter voor je huid én voor de opname van vitamine D!