Met regelmaat verschijnt voeding in het nieuws. We hebben net de hele hype rondom kokosolie gehad en ook de superfoods komen regelmatig weer even terug. En zo stond er vorige week een artikel in de krant over koolhydraten. De populariteit van koolhydraatarme diëten maakt dat de beruchte koolhydraat een hot topic is. Er wordt heel wat over geschreven, en er zijn heel wat verschillende kampen in de koolhydraatwereld.

Het Voedingscentrum zegt wat over koolhydraten

Persoonlijk vind ik het wel goed, dat er meer informatie verschijnt over diverse onderwerpen rondom voeding. Zo worden we allemaal weer wat bewuster, toch? Echter, de informatie die in de krant verschijnt is helaas nogal eens incompleet en conclusies worden vaak iets te voorbarig getrokken. Met als gevolg dat we iets voor waarheid aannemen wat misschien helemaal niet klopt. Het Voedingscentrum heeft als rol om onafhankelijk voorlichting te bieden aan de bevolking rondom voeding en gezondheid. Niet gek dus dat men gelooft wat het Voedingscentrum zegt. Toch is dit niet altijd even handig. Want het Voedingscentrum slaat weleens de plank mis. Zoals bij dit artikel, waar gezegd wordt dat je zonder volkoren koolhydraatproducten geen goede darmwerking hebt en je zelfs de kans op ziekten vergroot. En tja, hier moest ik even op reageren:

“Beste redactie,

Ik zag vandaag een artikel in jullie krant staan, en ik vond het dermate interessant dat ik er graag op zou willen reageren.

Het is natuurlijk mooi dat het Voedingscentrum door middel van het delen van kennis een vorm van bewustwording probeert te creëren bij de bevolking, wat mij echter verbaast is dat de informatie vaak incompleet is en conclusies daarmee getrokken worden op onvolledige informatie. De burger gaat er natuurlijk vanuit dat het Voedingscentrum objectief informatie deelt en neemt het dus voor waar aan. In dit geval: als je geen volkoren producten zoals pasta of brood eet dan is het slecht gesteld met je darmgezondheid. Dat is een flinke bewering.

Dat je vezels nodig hebt, absoluut. Maar er wordt verzwegen dat je uit diverse groenten en fruit vele malen meer vezels haalt dan uit die volkoren boterham. En waarom? We willen toch dat onze bevolking zo gezond mogelijk leeft, en dus ook meer groenten en fruit eet?

 

Groenten zijn een perfecte bron van koolhydraten

Groenten zijn een perfecte bron van koolhydraten, en dus ook vezels. Sterker nog, je krijgt zelfs meer vezels binnen via groenten dan via volkoren pasta of brood! Voorbeeld: 100 gram ongekookte volkoren pasta bevat 4 gram vezels. Ongekookt neem je vaak maximaal 60-70 gram pasta, wat dus neerkomt op ongeveer 2,5 gram vezels per portie. Broccoli daarentegen, bevat maar liefst 4,2 gram vezels per 100 gram. En daar eet je makkelijk 200 gram vann! Frambozen, bramen en bessen bevatten zelfs 7 gram vezels per 100 gram, terwijl 1 volkoren boterham je niet meer geeft dan 2,5 gram.

Ik vind dat het artikel nogal kort door de bocht is. Vezels zijn essentieel, absoluut! Maar pasta en brood nodig om ze binnen te krijgen en vervolgens concluderen dat je zonder niet gezond bent en zelfs een grotere kans hebt op (darm)kanker? Nee, sorry.. Dat is een conclusie gebaseerd op een half verhaal.

Als orthomoleculair voedingsdeskundige wil ik niets liever dan dat we ons zo gezond mogelijk voelen. En deze gezondheid begint bij begrijpen hoe je lichaam functioneert, zodat je jouw voedingspatroon kunt aanpassen op de behoeften van jouw lichaam. Moet je koolhydraten schrappen uit je dieet? Nee hoor! Maar je hoeft ze ook niet perse uit pasta en brood te halen. En al helemaal niet vanwege de vezels.”

Wil je meer ontdekken over de invloed van koolhydraten op je gezondheid? Tijdens mijn lezing neem ik je mee in de wereld van de koolhydraat, zodat je zelf kunt ontdekken of je darmen gaan haperen zonder koolhydraten.