De afgelopen maanden hebben we noodgedwongen fysieke afstand moeten nemen tot elkaar. Misschien heb je zelfs in quarantaine gezeten, of kon je je ouders of kleinkind niet meer knuffelen. Het was nodig, en belangrijk, om Corona onder controle te krijgen. Maar het heeft ook een fikse impact op onze gemoedstoestand en daarmee onze gezondheid!

We zijn gemaakt om elkaar aan te raken.

Kijk maar naar apen, die doen dit de hele tijd. Er werd altijd gedacht dat het ‘vlooien’ van elkaar, wat apen doen, puur te maken heeft met hygiene. Echter is onderzocht dat ze dit veel meer doen dan nodig, en lijkt het dat het vooral te maken heeft met social bonding. Bij ons heeft aanraking ook een belangrijke sociale functie. Sociale aanraking zorgt voor bonding, beloning, communicatie en het tonen van emoties. Of het nu een warme omhelzing is of een geruststellende hand op de schouder, fysiek contact is een manier van hoe we bezorgdheid tonen en vriendschap met geliefden uiten. We voelen ons er goed door en kunnen niet zonder.

Daarom heeft deze Corona tijd en daarmee de social distancing, en de anderhalve meter samenleving, niet bepaald een positieve invloed. We kunnen last krijgen van prikkelbaarheid, angst om ziek te worden, woede, verwarring, frustratie, eenzaamheid, ontkenning, depressie, slapeloosheid en wanhoop. En wat verlicht nou precies deze klachten? Juist, aanraking!

Serotonine en oxytocine zijn je geluksstofjes

Bij het aanraken, maken we diverse stofjes aan. De belangrijkste hiervan zijn serotonine en oxytocine. Serotonine ken je misschien wel als het geluksstofje, en oxytocine staat bekend als een knuffelhormoon. Beiden zijn belangrijk om je gelukkig te voelen, voor positiviteit en hebben een enorme invloed op ons gedrag. Ze zijn zelfs betrokken bij aandoeningen als depressie en sociale angst. Wanneer aangenaam lichaamscontact niet mogelijk is, wordt de productie van serotonine en oxytocine geremd en kunnen angstgevoelens, onrust en een neerslachtig gevoel worden gestimuleerd. En daar worden we een stuk minder blij van!

Helaas hebben we voorlopig nog wel de anderhalve meter samenleving, en kan dit dus echt een vervelende impact hebben in je gemoedstoestand. Puur alleen maar door het gebrek aan aanraking. Kan je flink knuffelen met je gezin of je huisdier? Doe dat dan volop! Wat kan je nog meer doen om serotonine en oxytocine te stimuleren?

  • Plan een staring contest met je vrienden. In elkaars ogen staren verhoogt de productie van oxytocine
  • Intermittent drinking (ja, dat is een ding). Een dorstgevoel verhoogt de productie van oxytocine. Let op! Niet minder drinken, maar minder vaak. Dus lekker dat glas leegtikken in plaats van elke minuut aan je Dopper hangen.
  • Kies voor zelfmassage. Je kunt jezelf heel goed masseren, dit is niet alleen goed voor je zelfliefde, maar je maakt ook erg fijne stofjes aan.
  • Yoga, zingen, maar ook videobellen lijkt serotonine te verhogen
  • Eet met je handen. Een simpele, maar effectieve manier om geluksstofjes aan te maken
  • Wandelen, in de natuur!

Blijf voor elkaar zorgen, help jezelf en help elkaar door op andere manieren je oxytocine en serotonine te verhogen! Daar worden we een stuk blijer en gezonder van ❤